Dynamo, zonnepaneel of brandstofcellen?

Huishoudaccu laden met dynamo

Tijdens het rijden met een camper wordt de startaccu opgeladen door de dynamo. Het is ook mogelijk om de huishoudaccu op te laden met de dynamo. De huishoud- en startaccu mogen wel rechtstreeks met elkaar in verbinding staan, maar beter is er een scheidingsrelais of diodebrug aan te koppelen. De huishoudaccu zou anders de startaccu leeg kunnen trekken waardoor de camper niet meer start. Er zijn meerdere manieren om beide accu's met de dynamo te laden en toch de accu's van elkaar gescheiden te houden. Beide systemen moeten dezelfde spanning hebben, in dit geval 12 volt.

Diodebrug of laadstroomverdeler

Een diodebrug of laadstroomverdeler splitst de aangeboden stroom op in meerdere uitgangen. De accu’s blijven altijd van elkaar gescheiden. De stroom kan slechts één kant op vloeien. Er kan geen stroom tussen de accu's heen en weer lopen. Een diodebrug heeft altijd een licht verlies, zelfs als deze de benaming 'verliesarm' heeft.

Scheidingsrelais

Een scheidingsrelais is veel kleiner dan een diodebrug en geheel verliesvrij. Het grootste verschil is dat bij een relais de accu's parallel worden geschakeld. In feite vormen beide accu's tijdens het laden één grote accu. De verbinding wordt verbroken zodra de dynamo niet meer draait. Bij een stilstaande motor zijn beide accu's geheel van elkaar gescheiden. Normaal gesproken kunnen ze probleemloos in een bestaande installatie worden aangesloten en in combinatie met een druppellader, zonnepaneel of brandstofcel worden gebruikt.

Huishoudaccu laden met zonnepanelen

Je kunt de accu van je camper ook bijladen met behulp van zonnepanelen. Zo kan je langer kamperen zonder stroomvoorziening. Grote voordelen van een zonnepaneel zijn de lange levensduur en het feit dat ze onderhoudsvrij zijn. Zonnepanelen werken veilig, geruisloos en volautomatisch.

Een zonne-energie systeem bestaat uit:

- 1 of meerdere zonnepanelen die de stroom leveren.
- Laadregelaar die tussen de accu en het zonnepaneel wordt geïnstalleerd en de spanning van de laadstroom regelt (voorkomt beschadiging van de accu door te hoge laadstroom).
- De accu die dient als opslag van de stroom.
- Correcte bekabeling, met de juiste diameter, om spanningsverlies te voorkomen.

Het is belangrijk om voor de juiste balans te kiezen tussen de benodigde energie en de door een zonnepaneel geleverde energie. Om optimaal van een zonnepaneel te kunnen profiteren, dient u een aantal vragen te kunnen beantwoorden:

- Welke gebruikers zijn er, hoeveel stroom verbruiken ze en hoe lang worden ze per dag gebruikt?
- Wanneer wordt het paneel gebruikt (in de zomer, in het weekend of elke dag)?
- Wat is je accucapaciteit?
- Hoe lang wil je stil blijven staan zonder je accu te moeten laden?

Als je berekent wat een zonnepaneel voor je kan betekenen, moet je altijd de belaste waardes van het paneel gebruiken. Houd er rekening mee dat een zonnepaneel nooit 100% capaciteit kan opleveren! De hoek met de zon is namelijk nooit perfect.

Zonnepanelen zijn overbodig wanneer:

- Je rijdt; de dynamo kan de accu's opladen met behulp van een scheidingsrelais of diodebrug.
- Je voornamelijk kampeert op campings en kampeerplaatsen; meestal is er 230 volt aanwezig.
- Je met jouw huidige capaciteit de tijd zonder de accu te laden al kunt overbruggen.

Schaduweffect

Met zonnepanelen moet je rekening houden met de schaduw. Als er bladeren of sneeuw op het paneel liggen, daalt de afgegeven stroom snel. Zelfs al is niet het hele paneel bedekt. Ook wanneer de schaduw van een boom over het zonnepaneel valt, daalt de afgegeven stroom.

Hoeveel zonnepanelen kan je aansluiten

Om te berekenen hoeveel zonnepanelen je op een laadregelaar kunt aansluiten, ga je uit van de zonnepaneelspanning bij maximaal vermogen. Dit is ongeveer 17 volt, reken in dit geval dus niet met 12 volt!

Ter illustratie: Je wilt 3 zonnepanelen van 130 watt per stuk aansluiten op een 30 ampère laadregelaar. 3 x 130 watt = 390 watt. 390 watt : 17 volt = 23 ampère. Je kan deze panelen dus inderdaad op de 30 ampère regelaar aansluiten.

Om één of meerdere zonnepanelen te installeren zijn geen wijzigen aan de bestaande 12 volt installatie nodig en een combinatie met druppellader, scheidingsrelais/diodebrug of brandstofcel is geen probleem. Bij de aanschaf van een laadregelaar is het misschien verstandig rekening te houden met een toekomstige uitbreiding van het aantal zonnepanelen. Maar een extra laadregelaar kan ook naderhand in de installatie worden opgenomen.

Huishoudaccu laden met brandstofcellen

Met een brandstofcel kan je de huishoudaccu van je camper bijladen, zodat je langer kunt kamperen zonder stroomvoorziening. Het grote voordeel van een brandstofcel is dat er geheel zonder stroom gekampeerd kan worden. Dus zonder 230 volt en zonder te rijden. Brandstofcellen werken veilig, geruisloos en volautomatisch. Een brandstofcel bewaakt continu de lading van de accu; dag en nacht, bij elk type weer of jaargetijde. Als het nodig is begint de brandstofcel automatisch met laden en als de accu vol is schakelt hij ook automatisch weer uit.

50Ah tot 130Ah per dag

Brandstofcellen zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. De capaciteit van het laadvermogen varieert van 50Ah tot 130 Ah per dag. De kleinere types zijn krachtig genoeg voor de basisvoorzieningen of als een aanvulling op een zonnepaneel. De grotere modellen maken het mogelijk om alle behoeften te vervullen; van basisvoorzieningen tot hoge eisen aan comfort. Een brandstofcel vormt vloeibaar methanol om in stroom. 10 liter methanol is goed voor 130 uur televisie kijken of 455 kopjes espresso of 910 uur licht van een 10 watt halogeenlamp. Methanol voor de brandstofcel is door heel Europa verkrijgbaar.