Caravanspiegels kopen
Voor de meeste caravanbezitters is het monteren van een caravanspiegel (ook wel hulpspiegel genoemd) nauwelijks een discussie. Wie een caravan achter de auto heeft, wil immers volledig zicht hebben op het overige wegverkeer. Maar welke spiegel moet u hebben en wat zijn de wettelijke voorwaarden? En is een caravanspiegel eigenlijk wel verplicht? Lees meer
Caravanspiegels verplicht?
Om op die laatste vraag meteen een antwoord te geven: nee, het is wettelijk niet verplicht. Althans, niet in alle situaties. Het Voertuigreglement (Artikel 5.18.5) in de wet zegt dat een bepaald gezichtsveld noodzakelijk is. In de praktijk betekent dat, dat u helemaal langs de caravan heen moet kunnen kijken. Uw blikveld mag niet ergens door de caravan zelf onderbroken worden.
In heel veel gevallen zal uw caravan zo breed zijn dat u het ’bepaalde gezichtsveld’ niet haalt en dus een extra spiegel moet monteren. En voor caravans die breder zijn dan 2.30 meter, voldoen zelfs vaak alleen spiegels met een extra lange arm. Sommige caravans zijn echter niet breder dan de auto. In dat geval zijn extra spiegels niet verplicht.
Eisen aan hulpspiegels
Laten we eerst eens kijken naar de eisen die er zijn voor de standaardspiegels op een auto. De wet zegt daarover: iedere auto moet over een binnenspiegel en een linkerbuitenspiegel beschikken. Een rechterbuitenspiegel is verplicht als u het wegdek op 60 meter achter de auto niet kunt overzien. Dat is dus het geval als u een caravan of aanhangwagen achter de auto hebt hangen. Bovendien: een rechterbuitenspiegel is altijd verplicht voor iedere nieuwe personenauto van na 25 januari 2010!
Hulpspiegels moeten aan dezelfde eisen voldoen als gewone spiegels. Dus moeten ze:
* verstelbaar zijn;
* onder normale omstandigheden niet uit hun stand kunnen raken;
* niet veel verder uitsteken dan nodig is om aan de eisen van het gezichtsveld te voldoen (als de caravan niet achter de auto zit, moeten de spiegels er dus af).
Boetes
- Op het niet voeren van vereiste buitenspiegels ivm aanhangwagen staat een boete van € 230,-.
- Wanneer noodzakelijke vereiste spiegel/spiegels ontbreken bedraagt de boete € 140,-.
Soorten caravanspiegels
Er bestaan drie soorten caravanspiegels (of eigenlijk vier):
- Spatbordspiegels.
Dit is het oudste type caravanspiegel en wordt meestal met een driepoot op de motorkap en onder de wielkast bevestigd.
+ ze zijn meestal gemakkelijk te plaatsen. Zonder met het hoofd te draaien, kunt u erin kijken. Minder last van trillingen.
- bij sommige auto's belemmert de linkerdakstijl het zicht op de spiegel. Ze zijn niet verstelbaar vanuit de auto. Passen bijvoorbeeld niet op auto's met een overhangende motorkap.
- Deurspiegels.
Dit was de volgende generatie hulpspiegels na de spatbordspiegel en hadden als grote voordeel dat ze vanuit de auto te verstellen waren.
+ deurspiegels zijn vanuit de auto verstelbaar. Ze hebben weinig last van trillingen.
- het hoofd moet wat verder opzij gedraaid worden om erin te kijken. Nadeel van deurspiegels is de bevestigingswijze. Aan de bovenkant zitten ze tussen het portierraam en de sponning geklemd en dat geeft kans op beschadiging. Bij (intensief) gebruik bestaat er een kans op krassen in het portierraam en/of de lak van het portier.
Deurspiegels worden bij De Wit Schijndel niet meer verkocht.
- Opzetspiegels.
Dit is de modernste soort spiegel die er op de markt is en zijn makkelijker te monteren dan deurspiegels.
+ opzetspiegels zijn vrij eenvoudig te monteren. Ze zijn compact en vanuit de auto te verstellen.
- ze zijn niet allemaal even stabiel en daardoor relatief trillingsgevoelig. Vooral opzetspiegels blijken hiervoor gevoelig, omdat de bevestiging van de standaardspiegels niet op het extra gewicht berekend is. Trillingen zullen minder snel optreden bij spiegels waarvan het huis 'vast' met de carrosserie is verbonden. Originele autospiegels hebben niet altijd voldoende veerspanning om met de extra gemonteerde windvangers op hun plaats te blijven.
Bij De Wit Schijndel worden o.a. de volgende merken opzetspiegels verkocht: Milenco, Repusel en Defa.
Daarnaast is er nog een vierde soort spiegel te koop: de plakspiegel die goed beschouwd onder de opzetspiegels valt. Nadeel van de plakspiegel is dat een groot deel van de gewone autospiegel onbruikbaar wordt, omdat daar de zuignap van de plakspiegel is bevestigd.
Bol of vlak glas?
Dan de vraag: bolle of vlakke hulpspiegels? Vroeger waren er alleen vlakke spiegels te koop en voor een groot leger caravanbezitters voldoen die nog steeds. Het idee dat bolle spiegels minder trillen dan vlakke spiegels is niet waar; onder bepaalde omstandigheden gaat iedere spiegel min of meer trillen. Het hangt ook sterk af van de kwaliteit van de spiegel, het wegdek en de montage. Hoe steviger de spiegel is gemonteerd, hoe minder trillingen.
Bol glas (of convex) zorgt voor een ruimer en breder gezichtsveld. Maar omdat uw zichtveld gecomprimeerd wordt, moet u wel goed wennen aan het gebruik van een bolle spiegel als hulpspiegel. Het achteropkomende verkeer is namelijk minder goed in te schatten. M.a.w.: wanneer kan ik weer naar rechts als ik heb ingehaald...?
Bij De Wit Schijndel spreken we daarom liever niet over een ’beste spiegel’. Veel belangrijker is wat u zelf prettig vindt: bol of vlak. Met een bolle spiegel heeft u een groter blikveld, maar is de werkelijke afstand dus moeilijker in te schatten. Met een vlakke spiegel is het blikveld beperkter, maar ziet u wel wat u ook daadwerkelijk ziet (één op één weergave). Het beeld wordt dus niet vertekend. Als u voor vlak spiegelglas kiest, moeten overigens wel grotere spiegels worden gebruikt om voldoende projectievlak te krijgen.